tisdag 28 december 2010

Rött men ändå inte rätt


Rött som julens färg är fortfarande aktuell trots att vi går mot Nyår. Rött så rätt, så rätt men inte när ens lilla Greta som snart fyller 11 år kissar rött - blodrött. Penicillinkur och tranbärstabletter är veterinärens ordination. Det är tydligen vanligt med urinvägsinfektion hos hundar vid den här tiden på året av olika skäl men snön bidrar för hundarna har svårare att hitta bra ställen att rasta sig på och kylan gör att åtminstone whippets inte vill vara ute mer än nödvändigt. I morgon får jag svar på bakterieodlingen och kanske nya besked. Greta ser risig ut tycker vi men hon äter fint och dricker bra och har ingen feber. Veterinären kan idag inte helt avfärda tanken på livmoderinflammation och inte heller säga om njurfunktionen är helt ok. Nu förbereder jag mig på en natt med en hund som måste ut varannan timme stackars liten.

4 kommentarer:

  1. Men lilla söta Greta.. Kurera sig nu lilla vackra tös! Med medikamenterna du fått så mår du nog snart bättre igen.
    Själv roar sig en tvåbent (= jag) här hemma med frusna avlopp. Stopp överallt. Har provat allt jag kan komma på från varmvatten (som nu är slut i beredaren) till hemska tanke spolarvätska i koncentrat (inte bra för naturen - jag vet).
    Blir en lååång natt för mig som känner att jag måste försöka lösa problematiken! Det är till 99,9 % helt underbart att ha eget hus, men så kommer den här lilla "hundradels-procenten" som gör att man blir så frustrerad när man inte vet vad man ska ta sig till......
    Men "positive thinking". Och jag får väl sova någon annan natt.
    Kram kram
    Marie och Whippet-ligan

    SvaraRadera
  2. Hej Marie! Natten här hemma blev ganska lugn med bara två gånger ut och spring för Gretas del och Märta-Mai hängde på. Greta har fått dundermedicin så det ska hjälpa henne att bli frisk igen.

    Tänk vad man är beroende av avlopp. Aldrig behöver man tömma ut vatten och annat mera än när avlopp inte finns eller när det slutat fungera. I sommarstugan har vi numera återinfört ett begrepp från min barndom "slaskhink". Vi vågar inte hälla något i diskho eller handfat för vårt avlopp ligger ytligt. Vintern är vacker men ack så problematisk för alla och envar. Kram Olga

    SvaraRadera
  3. Hoppas innerligt att det snart blir bättre ställt med hälsan för Greta!! Svanvift från Scilla

    SvaraRadera
  4. Tack för stöd till min lilla fina Greta. Veterinären ringde idag och meddelade att Greta hade mycket växt av två typer av bakterier i urinen varav en är e-coli. En envis rackarns bakterie som kräver hårda bandage. Veterinären bekräftade att insatta mediciner är helt rätt men sparar plattan med bakterierna ett par dagar om Greta skulle bli sämre. Detta för att vara säker på att få rätt penicillin till att få bukt med fulingbakterien. Återbesök efter kurens slut anbefalldes av veterinären. Greta myser dock i innevärmen och verkar inte bekymrad längre. Hon vet väl att hon har vänner som hejjar och svansviftar till henne.

    SvaraRadera