torsdag 28 juli 2011

Kärt besök i vattenriket

Igår kom ett fint besök på verandaräcket. Två små fåglar som jag inte vet av vilket slag de var. En unge och en vuxen fågel. Den lilla ungen flaxade hjälplöst med vingarna och öppnade gapet och fågelmamman/pappan gav den en stor insekt. Jag hade kameraväskan bredvid mig och tog fram kameran försiktigt men när jag var klar så hade den lilla försvunnit. Den vuxna fågel satt kvar en stund och poserade så sött.



Visst är den söt den lilla fågeln som jag fotograferade genom köksfönstret. Finns det någon av er bloggläsare därute som kan avgöra vad det är för sorts fågel? Kanske är det rentav någon av Sveriges vanligaste småfåglar? Insektsätare är den definitivt. Fågeln är mörkt grå på vingar och rygg men ljust grå på bröstet.



Allra finaste besöket fick vi av kompisen Stina och hennes matte och en liten lill-husse som är Ingrids barnbarn.



Violet och Märta-Mai kämpar i kapp för att fånga in den flytande frisbeen medan Stina tvekar en aning för att ge sig ut på djupt vatten.



Sida vid sida kämpar dom om den åtråvärda tingesten a´11,50 kr på ÖB.
.


OK, Violet gick segrande ut ur kampen men jag kan berätta att Märta-Mai på ett förslaget sätt snodde åt sig leksaken och drog iväg med en farlig fart.

Jag är väldigt glad åt Violets leklust som varit borta länge, länge. Hon har varit håglös, nästan deprimerad och hon har tappat mycket muskulatur. Denna sommar har dock gjort henne gott för musklerna, konditionen och glädjen är på väg tillbaka. Idag var det Johanna marknad i Ödeshög och Violet fick som enda hund följa med Kajsa och mig dit. Oj, vad Violet njöt av att bara få vara med! Vi handlade sedvanligt marknadsutbud som Kindagurka, gammeldags cocosbullar, blommor, hundkex, dammtrasor, flask-korkar, nagelborste, flaskborste och hemkokad seg kola i olika smaker. Dags för kvällsrundan före maten och om några timmar är det dags för sista rundan eventuellt ihop med fina, fina Pompe som idag fick färska morötter som han älskar att knapra på.

1 kommentar:

  1. Kära vän,
    Det gör mig så gott i hjärtat att läsa att Vajjan är piggare och gladare igen:-). Den söta Vajjan som jag hade stora förmånen att få vara vovve-vakt till några gånger då hon var liten valp. Kommer ihåg när hon busade runt hemma med Tikka och Charlie. Så kul dom hade tillsammans:-). I morgon bär det av till Götet. En välbehövlig resa för lite tid för avkoppling med dotter och son med respektive. Nu ska jag snart iväg till kvällens grötlunk, för det ryktas om att jag fick en placering vid årets Medevi Open i Kägel som gick av stapeln idag och priserna delas ut ikväll:-)
    Kramis Marie

    SvaraRadera