torsdag 21 juli 2011

Körsbärstema

Igår berättade jag om alla vilda och halvvilda körsbär och bigarråer i trakten men idag har jag plockat klarbär så bärsaften rann om händerna. Jag var på sedvanlig långis med hundarna, och även Harry var med, när "vår bonde" U stannar bilen och kliver ut. Han säger. "Jag har en liten fråga, vill du har bär? Klarbär? Igår brast en gren på klarbärsträdet och i morse brast en till. Grenarna ligger på backen och det är lätt att plocka". Ja tack svarade jag förstås och på kvällskvisten tog Kajsa och jag min bil bort till trädet i Us trädgård med varsin stor bunke och 5 hundar.


Pompe inspekterar trädet som knäckts i två omgångar.



Trädet lyser mera rött än grönt från långt håll.



Här plockas det klarbär med stor koncentration.



Morellerna i trädet bredvid är snart mogna



Kajsa har hittat några helt mogna bär och hon har ett roligt barndomsminne från det trädet med morellerna. Us pappa körde fram traktorn till trädet och barnen fick sätta sig i skopan och så lyftes de upp så de kunde nå körsbären. De plockade och åt så de fick ont i magen. Bären de fick med sig hem kalasade barnen på och hade spotta-kärnorna-längst-tävling.



Väl hemma med skörden så kärnade jag ur de flesta bär för att koka sylt på i morgon men det blev över till att koka en klassisk "Spottsoppa". För er som inte är lika gamla som Tantolga så kan jag berätta att det är en gammaldags efterrätt som vi fick när jag var barn. Man kokar klarbären med kärnorna kvar i lite vatten och socker och reder av med potatismjöl – klart. Ät, njut och spotta ut kärnorna.

Ny design på bloggen idag då jag har fått tips från en annan bloggare hur man gör egna bakgrunder till sina inlägg. Hoppas det är Ok Lisa att jag härmat dig lite grann. Jag ska bara lära mig att göra om formatet på mina bilder så att det går att använda till bakgrund (husse hjälpte mig på distans). Vi får se om detta är en engångsföreteelse eller om designen håller för varaktigt bruk.



2 kommentarer:

  1. Vad FIIIN bloggen blev med nya "looken":-). Toppensnyggt!
    Vi kör väl på teater på söndag? Jag hör av mig i morgon (jobbar ett antal timmar och ska vara på plats kl 11 i morgon för att ta emot nordsvensken som ska dra ena droskan i helgen. Sen blir det lite annat att fixa med oxå. På söndag tänkte jag att vi kunde ses någon timme före teatern vid brunnen och kanske ta en fika före, och sen kanske du har tid att stanna så vi kan avnjuta eftermiddagskonserten oxå! Men som sagt - jag plingar dig i morgon. Ingen telefonr i kväll för Tor är på väg med hammaren så snart börjar det blixtra och dundra:-). Kram Marie

    SvaraRadera
  2. Nädå ingen fara! bara kul att kunna hjälpa till, lite iallfall, de är roligt när bloggarna förändras tycker jag.

    Nu blev man ju inte mindre sugen på körsbär iallfall....

    SvaraRadera