onsdag 21 april 2010

Pumpen på plats

Två gånger om året kommer rörmokaren till oss i sommarstugan – på hösten för att ta upp pumpen och på våren för att sätta ner den igen vid sjön. Vi har sommarvatten som vi tar direkt från Vättern. Nu har vi rinnande varmt och kallt vatten igen så disken går lätt som en plätt. Harry kan tvätta av sina smutsiga fötter i duschen om han vill. Så mycket enklare det är att bo om man har rinnande vatten från kranen. Det krånglade med att få igång kranen i köket så det blev anledning att städa skåpet under köksbänken. Märta-Mai fann ett nytt utrymme att utforska.


16 mars 2010 såg det ut så här innan omplantering. Bakom den röda grejen ser man en "ämlig" planta som ska få en ny större kruka och ny jord.


Här är den "ämliga" blomsterlönnen eller klockmalvan som har övervintrat men som höll på att stryka med på grund av kyla och uttorkning.


Vilken belöning man får för lite ny jord och blomsternäring.


Alla harar i grannskapet hade bestämt sig för att springa upp framför oss på promenaderna idag. Vart vi gick nog sjutton dök hararna upp. Harry som alltid är lös lägger in turbon och jagar vilt medan mina whippet sliter i kopplen och skriker av frustration. Märta-Mai fattar inte varför det skriks och flåsar men hon hänger på och blir uppjagad hon med. I dessa stunder undrar jag varför jag valt vinthund och inte några små mopsar i stället.

Här har den lilla tokan visat på att det fattas en hundsäng i sovrummet – tvättpåsen får duga.


2 kommentarer:

  1. Du har onekligen väldigt gröna fingrar min vän:-)! Vilken grönska!
    Sen kan man ju säga att Whipparna brukar hitta dom mest konstiga ställen att sova på....... IKEA-plast-påse duger gott till en trötter Whippet, men även kartonger och till och med korgar av "lagom-modell" har valts ut här hemmavid emellanåt:-)
    Så härligt vi har det tillsammans med våra älskade vänner hundarna min vän!!!!
    I morgon torsdag har jag bestämt mig för att åka ner till restaurang Karolinen igen för att äta lunch....... Det bjuds nämligen Kålsoppa med frikadeller och pannkakor med grädde och sylt som en rätt! Vad går upp emot kålsoppa med frikadeller?????? Inte mycket....... En rätt jag kommer ihåg från min farmor och det var länge länge sedan. Kramis och natti min goa vän!

    SvaraRadera
  2. Ja du har rätt! Visst är det kul med whippets så jag vet ju varför jag inte har mopsar. Tack för påminnelsen! Gröna fingrar ja jag vet inte det men jag blir så glad när något vill växa.

    Kålsoppa! det var evigheter sedan. Synd att jag inte kan komma med. Jag har tid hos frissan äntligen vid lunchtid.

    Kramar från buset och tant Olga

    SvaraRadera