lördag 22 maj 2010

Körsbärsträden blommar

Märta-Mai har debuterat i whippetrace. Vi åkte till träningen i Norrköping för att Märta-Mai skulle få se och uppleva tjusningen med att springa efter och jaga en vit tygtrasa. När hon sett några träningslopp så var hon "biten" för oj vad hon engagerade sig genom att stegra sig och hojta när trasan for förbi och sedan hundarna efter. När det var hennes tur tog hon upp jakten på trasan med en gång ( hon startade nära sandgropen). Första försöket då stod jag vid sidan om gropen så hon "släppte" trasan ( alltså fokus på trasan) och sprang mot mig där jag stod. Kanske hon tyckte det var otäckt att springa ut i sanden. Andra försöket ställde jag mig i gropen och hon fick starta ännu närmre den. Då var det full fart efter trasan ut i gropen, greppa trasan i munnen och dra iväg med den. JÄTTEKUL tyckte MM. Vi ska definitivt tillbaka och leka i Norrköping men jag vill ta det lugnt med träning för hon hinner både träna och tävla så småningom om intresset fortsätter.

I onsdags slog körsbärsträdet på Bruksgatan ut i full blom och på landet blommar de vilda fågelbärsträden så man tror man har hamnat i Körsbärsdalen.


Var skärpan på den här bilden ligger vetifåglarna men man kan ändå ana skönheten i varje enskild körsbärsblomma tycker jag. (Klicka på bilderna så blir de större och mera detaljer framträder).


Gultörel är en av mina favoritblommor i trädgården. Den blommar intensivast nu och den vissnar ner först i höst. Under hela säsongen behåller den sin form men ändrar färg, från gult till grönt till mörkrött på hösten.


Den allra frodigaste växten i trädgården är libstickan som jag fick som liten planta från mina svärföräldrars trädgård i Åby. Det här var länge sedan men vi har kunnat försörja hela kvarteret med libsticka varje år.


2 kommentarer:

  1. Oj vad långt våren har kommit hos dig - finns det något vackrare än när körsbärs- och äppelträd blommar?
    Hälsningar från Carin, Perlas matte!

    SvaraRadera
  2. Nej nu går det inte att stoppa våren och grönskan trots att jag nästan önskade mig vantar i morse.

    Jag håller med om att det är som vackrast när fruktträden blommar. Det går nästan inte att "ta in" allt det vackra.

    Hälsningar från trippel-whippet-flickorna i Motala

    SvaraRadera