måndag 24 maj 2010

Växlande solighet

Ömsom sol ömsom regn har det varit idag. Vi fick några regnstänk på oss på långpromenaden och när vi kom hem var det strömavbrott. Nu har vi ström igen så dagen är växlande. Lite pyssel runt stugan har jag hunnit med och i år tänkte jag att få till en riktig blomstersäng med blommor som klättrar runt gavlarna på den gamla järnsängen. Det är ett utsatt läge för blomster här uppe på berget så jag tänker mig ett vindskydd av plexiglas kanske. Den bästa platsen annars för pelargoner som behöver skydd från regn också är annars vid utedasset men hur kul är det att ha alla blommor där?
Märta-Mai njuter på landet och hon är alltid i min närhet. Rakt över sjön ligger Hjo som lyser upp horisonten om natten. I natt ska jag sova över i stugan ensam med whippet-flickorna för första gången i år. Det är ödsligt om kvällarna här när inga grannar stannar kvar så jag är glad idag att strömmen återvände.


Kolla regnbågen!


Måste också berätta om Harry. Så här tokigt kan det bli när man har roligt. Avslutning på fårvallningskursen och då kom jag på att jag måste ta en bild på Harry. Enda chansen och ledaren sa strängt till mig, "Du ska vara här", och jag knäppte bara iväg ett kort. Bilden föreställer en kille som håller Harry i lina (Harrys svans kan skönjas i förgrunden) medan ledaren använder ett verktyg som tränar Harry att backa ifrån mig och respektera en signal. Ett viktigt moment som hunden måste lära sig för att kunna valla. Vallningskursen har varit så givande och jag förstår nu vilken konst det är att träna upp en duktig fårvallare. Harry har gjort framsteg men vi kommer inte att fortsätta tyvärr för vår ledare avrådde att göra det eftersom vi inte har tillgång till får så Harry får jobba regelbundet med vallning.


Greta höglöper och Vajjan går in i samma tillstånd nu i veckan så Harry får jobba på kontoret hos husse i Linköping. Här har Harry varit och köpt ut ett olivbröd på Centralkonditoriet i Väderstad. Han är världens gulligaste brödvakt.


3 kommentarer:

  1. Vilken OTROLIG utsikt - jag tycker vi har skaplig utsikt hemifrån oss, men den är ju rent av löjlig jämfört med den du har! Vilken syn du och flickorna har att njuta av...

    Tusen tack för kommenatren om Perla på hennes blogg - jätteroligt att höra att du tycker att hon har en speciell utstrålning - även om det inte är min förtjänst så sträcker man ju på sig några millimeter ändå! ;-)

    Varma hälsningar från Carin!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Carin! Det är ju helt fantastiskt vilken vy ni har från stugan rakt över Vättern:-): På söndag flyttar ju lilla söta Scilla till sitt nya hem, så efter det blir det lite lättare att få med alla vovvarna i bilen samtidigt. Måste verkligen komma över snart.....
    Kramis Marie

    SvaraRadera
  3. Varmt välkomna till verandan vid Vättern. Jag lovar att bjuda på fika!

    Kramar från Tantolga och gänget

    SvaraRadera