fredag 12 februari 2010

Äter bra igen

I går var jag orolig över Märta-Mais aptit. Hon åt så dåligt och såg lite tunn ut vilket gjorde att jag ringde uppfödaren för att få råd. Jag fick flera tips men ett var att Märta-Mai är van att äta tillsammans med andra hundar. Här hemma har hon ätit samtidigt men haft matskålen placerad så hon står med ryggen mot de andra. Jag vände på steken, dvs placerade hennes skål bredvid Gretas och vips så äter Märta-Mai med god aptit igen. Ett enkelt knep som fungerade särskilt när jag hällde över lite av hennes mat över i Gretas tomma skål för då blev det ännu godare. Märta-Mai vägde igår 4,8 kilo och jag ska väga henne igen om några dagar så får vi se om hon ökar i vikt som hon ska. Snacka om att ha fått hem en bebis. Violet är mindre skeptisk till valpen idag och i natt kom Vajjan tillbaka till sin vanliga plats i sängen trots att valpen låg där. För varje dag andas jag ut när det gäller min lilla flicka Violet som är lite speciell mot andra hundar. Allt närmande av andra hundar ska ske på hennes villkor, t ex går det bra att hälsa på andra om hon är okopplad men inte alltid i koppel.
Nu är det On eller Off som gäller. Märta-Mai far som ett jehu mellan rummen och är på precis allt! Här får hon plötsligt syn på sin egen svans och ska till att fånga den medan Harry väntar på att dragkampen ska fortsätta.
"Tack Harry för att jag får ta leksakerna men dom är för kalla. Ska vi inte ta och gå in och leka istället?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar