fredag 29 januari 2010

Äntligen gjort

Ända sedan första dagen på min utbildning på Hundens Hus för 1,5 år sedan har jag tänkt att kopiera denna konstruktion. Insydda kompostgaller fungerade på utbildningen som egna "hagar" till våra hundar. De fick en egen frizon och slapp titta på varandra hela tiden och vara avundsjuka på varandra för vilka tuggben och godis de andra fick. Vi deltagare som hade hund med oss satt alltså i den öppna delen och våra hundar vistades framför oss i den lilla "hagen". Med fördel tog man med något hemtamt att ligga på. Detta fungerade utmärkt och det gick bra att ha 11 hundar och 13 människor i samma rum.

Min variant av denna "hage" kallar jag för "sluss". Meningen är att besökare ska kunna komma in i slussen och slippa få tre hundar upp i ansiktet. Hundarna får lära sig att vänta på sin tur att hälsa under ordnade former. Fördelen med att sy in gallren är att det är lättare att fälla ihop och stoppa undan och att hundarna ser mindre vad som sker bakom tyget och blir inspirerade att ta egna initiativ som jag inte gillar lika mycket. Tyget är vänligare mot golvet också.

Så här ser slussen ut vid dörren och den fjärde delen är hopfälld för här behövs bara tre delar kompostgaller.


När slussen är uppställd så här är det för att små ovana hundar inte ska bli inspirerade att skutta upp i trappan och bli olyckliga.

Slussen är enkel att flytta upp till övervåningen för att hindra, t ex. små valpar att trippa/tippa nerför trappan. Så här tänker jag att det ska fungera och nu återstår att se om det fungerar i praktiken också. Hundarna kan också uppfinna lösningar som gagnar deras intressen så…………jag förväntar mig att bli överlistad.

1 kommentar:

  1. Det där blev väl himla bra vännen:-)! Snyggt och prydligt och framför allt väldigt praktiskt och funktionellt! Det blir ju perfekt nu när det snart är dags för Märta-Mai att flytta hem!
    Vi hörs i morgon och bestämmer lite mer när jag ska hämta upp dig på söndag. Ska ringa Janne nu oxå. (Kolla snöbilderna på min blogg) Kramis Marie

    SvaraRadera