lördag 16 januari 2010

Hemma hos HM – Harrys Matte

Hemmafix blev det idag eftersom vi varit ute så mycket de andra dagarna. Upp tidigt på morgonen för att tvätta i Laundromart. Hit går man och tvättar själv och det var en upplevelse att studera människor som kom dit för att tvätta. Alla hade sin lilla procedur med tvättandet och framför allt hur de använde väntetiden medan maskinerna gick. Någon ägnade sig åt högre studier sittande i yogaställning på en plaststol osv. Maskinerna gick i raketfart men om man vill få vittvätten helt vit måste man tillsätta blekmedel. Lite städning i lägenheten behövdes också. Det är relativt billigt att köpa blommor och de säljs i stora fång överallt. Jag köpte rosor till köksbordet och tulpaner till sovrummet. Just nu har vi kommit hem från bio och ett restaurangbesök. Vi såg "Broken Embraces" av Pedro Almondovar – slutet var riktigt bra.
Här är sovrummet som jag köpte tulpaner till idag. Rummet har två fönster ut mot gatan – supertrevligt och ljust.
Här står jag utanför huset där HM bor på andra våningen. Det är Melody (den trevliga landlordens trevliga fru) som tagit bilden. Jag är på väg ut på egen promenad i parken och runt i omgivningarna. Detta är ett så kallat Brown Stone House.
Jag har haft svårt att fånga någon kardinalfågel på bild hittills men här är en liten rackare ändå men tyvärr gömmer han huvudet så man kan inte se den fina tofsen på huvudet.
Förstår ni hur varmt det är här? Idag satt folk ute i solen vid caféerna. Lite tidigt är det men så varmt kan det vara i januari. Alla här beklagar mig för jag är här när det är så kallt!
Det här stora monumentet står vid en väldig trafikplats som kallas Grand Army Plaza. Om man går hela spåret genom Prospect Park och startar vid HMs hem så kommer man hit.
Jag tänkte avsluta min promenad genom ett besök på Brooklyn Museum som ligger nära Grand Army Plaza men jag kom 1/2 timme före stängning men det blev en bild på denna vackra grupp i foajén. En utställning som pågick som verkade lockande på mig hette: Who shot the Rock&Roll" men den missade jag alltså.

2 kommentarer:

  1. Klart vi måste höras direkt när du kommer hem:-)! Jag har massor att berätta från Tysklands-trippen. Zimon är så mysig och det funkar jättebra hemma hos Katarina med dom andra Whipparna. Och du lär ju ha en hel massa att berätta oxå:-)))).
    Kramis Marie

    SvaraRadera
  2. Jag skickade ett GRATTIS igår. Undrar vart det tog vägen!? Du är ju min allra första SKOLFRÖKEN!

    SvaraRadera