måndag 18 januari 2010

Hundsläppet i parken ett måste

Resan hem gick lätt som en plätt och jag var glad att jag valt att parkera bilen under tak på Lindskrogs långtidsparkering vid Arlanda. Jag blev hämtad i en minibuss till min bil som stod där framkörd och uppvärmd. Trots det vill jag inte rekommendera att köra 25 mil efter den långa flygresan. Jag tog mig till hundarna i Linköping och stöp i soffan på husses kontor. Mina älsklingar var glada och välmående efter den goda vård de haft hos husse. De har blivit riktiga kontorsråttor. Efter ett par timmar på soffan gick jag en långpromenad med hundarna i nysnön – uppfriskande och jättemysigt. I morgon bär det av till hemmet i Motala.

Jag måste bara berätta om min resedag då HM och jag gick upp tidigt för att se på hundarna i Prospect Park och gå en långpromenad. Mellan 7 och 9 varje morgon får hundarna vara lösa och gissa vilket drag det är. Värsta sociala mötet människor och hundar emellan. Prick klockan 09.00 kopplade alla sina hundar och började röra sig hemåt – det går inte att låta bli att bli starkt berörd av denna syn.

Många bilder blev det och klicka på bilderna för att se mera detaljer.







Det här var ett roligt team. Matte (mama kallade hon sig själv) hade 4 bollar, en till varje liten rackare, hon skickade iväg bollarna åt olika väderstreck och hundarna hämtade. Hundarna visste vem skulle hämta vilken boll. När matte såg att vi tittade på så ropade hon kommandon till den vitfläckige, t ex "go Through" och han kom farande emellan HM och mig eller sprang i en åtta mellan våra ben, Eller så ropade mama "go Around" då rundade hunden någon av oss eller en annan person som gick förbi. Snacka om avståndslydnad.
Många får för mycket av det goda.

En oemotståndlig liten vit "fralla".


Det här med raser verkar inte vara någon stor grej.

Här pågår en spontan ridlektion och några skateboardåkare är ute tidigt på morgonen. I sanning en allaktivitetspark för här i närheten ligger en "trumcirkel" – några bänkar i en ring där trummarna sitter och i mitten dansar folk. Parken används till rekreation för alla – djur och människor.

1 kommentar:

  1. Verkligen underbart att se att så många - och framför allt olika - hundar kan interagera så fint tillsammans!!! Där tror jag många av oss i Sverige har missat något faktiskt!
    Skönt att hemresan gick bra, men jag förstår att Du var trött när Du satte Dig i bilen min vän! Det är ju drygt efter en lång resa. Tyckte det räckte med bilresan hem från Arlanda för vår del och då flög vi bara i två timmar.......
    Kramis Marie

    SvaraRadera