onsdag 27 januari 2010

C. G Jung

Igår var det dags igen för god mat och goda samtal vid köksbordet hos E. Vart kommer Carl Gustaf Jung in i sammanhanget då? Jo vi vänner på fyra kvinnor med god årgång har kopierat den diskussionsgrupp som Jung ingick i och som faktiskt startades av en namne till mig, Olga K., någon gång i början av 1930-talet. En intellektuell diskussionsgrupp kring psykologi, religion och filosofi som ofta samlades i Jungs villa i södra Frankrike tror jag. Medlemmarna i gruppen tog med sig ämnen att diskutera precis som ett knytkalas.

Vår grupp som vi startade i början på 2000-talet gör på samma sätt. Vi samlar på ämnen att diskutera och har knytkalas med mat vi tar med. Var och en tar med något som den är sugen på och så lägger vi ihop maten. Inget bestäms i förväg och aldrig har det blivit fel. Det kan ju bli så att alla tar med sig bröd eller efterrätt eller frukt men det har inte hänt. Det blir alltid en varierad buffé och ingen gång blir den andra lik. Diskussionerna är också varierande och lärorika med olika teman varje gång. Vi kallar vår grupp för Eranos precis som föregångarna och det går bra att vara hungrig när man kommer.

Den varma goda ost- och skinkpajen att börja med.
Blandat tema med ruccolasallad, päron och grovhackade valnötter, gorgonzolaost, källarrökt skinka, salami med tomat och rosmarinsmak, kall lax och spenatpaj och efterrätten Sachertårta.
Fisktema med gravad/kallrökt lax, gravlaxsås, örtsås, avokadohalvor med räkor, tapas del mare (marinerad bläckfisk, kräftstjärtar, räkor) crispiga tuggiga smår bröd, tomater mozarellaost och sharonfrukt i klyftor.
Så här fint blev det när allas bidrag var uppdukade.
Här är min tallrik när jag försett mig av allt utom Sachertårta. Så gott! Så fantastiska samtal som aldrig ville ta slut. Längtar redan till nästa gång vid köksbordet på Östgötagatan.

2 kommentarer:

  1. WOW!!!! Vilka läckerheter! Vilken kul idé Ni fått ihop - allt från maten till ämnen att diskutera :-). Ser fram emot att träffas på söndag, och sen förstås ännu mer att få hjälpa till med avhämtningen av Märta Mai på onsdag! Ska bli riktigt kul..... Den här gången ska jag minsann se till att ha kamerabatteriet full-laddat. Kramis Marie

    SvaraRadera
  2. Vad läckert gott det ser ut! Mums....
    Jag blev riktigt hungrig,ska nog äta något innan jag lägger mig.
    Jätte fina bilder du tar Olga!
    Kram Anncie

    SvaraRadera