fredag 8 januari 2010

Brooklyn Prospect Park

Nu har äventyret i Yorkan börjat för den här gången. Det är så mysigt att bo hos HM i hennes lägenhet som hon hyr av familjen Kaplan. Kaplans besökte oss i somras och bodde då i Ödeshög. Jag fick en fotobok som de gjort själva över sin resa i Europa – Paris, Ödeshög och London. Den underbara lilla familjen hade också skrivit en en liten berättelse som de har givit i gåva till sina släktingar och så har de gjort ett exemplar till mig – "Day 4 – Paris and Odeshog". En rafflande historia som barnen berättar om den dagen när de for från Paris och när de letade sig fram till vårt hus i Ödeshög och vårt första möte med ett språkligt missförstånd som alla har så roligt åt. Jag hade gjort illa min arm ordentligt så jag behövde få skjuts till Motala lasarett och sy ihop såret. Familjen Kaplan hade landat i Nyköping och ringde när jag var på väg till sjukhuset. Underrubriken på berättelsen lyder: "I chopped off my arm. Nothing serious, though". Ja , ja detta får man väl bjuda på för den goda historiens skull.

Lite meningen med resan hit nu är att jag ska få dela vår dotters vardag. HM jobbade några timmar på morgonen när vi äntligen vaknade klockan 09.00 (då är klockan 15.000 i Sverige). Efter det fick jag följa med på hennes dagliga promenad i Prospect Park – jättelik men ändå bara 1/3-del av Central Park. Vilket underbart väder! Strålande värmande sol och minst 5 grader varmt. Vi mötte många andra ute på promenad och ryttare och så denne lille gynnare, bilden nedan, som är ett typiskt inslag i Yorkans parker precis som skridskobanor. Jag ska hyra skridskor här bestämde jag mig för. Hoppas jag kan få gå dit tillsammans med barnen en trappa ner – Lola och Chloe. Nu sover ni sött hemma i Sverige men jag måste försöka hålla mig vaken minst ett par timmar till för att få dygnet att fungera. Igår gick vi på restaurang och när vi kom hem var klockan 04.00 svensk tid och det kändes vill jag lova – vi åt i princip middag när kroppen kände av att det var mitt i natten.

3 kommentarer:

  1. Hej Olga!

    Jag trodde att det var snö även i NY... men desto skönare för dig att det är vackert väder! Idag ska jag ta nya bilder på puppisarna - 5 veckor gamla i morgon.
    Må så gott så hörs vi när du kommer hem igen.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  2. Hej Annika!
    I natt har det snöat lite och det ska bli kallare. Så kul med nya bilder på valparna. Hälsa till dom och krama dom från mig. Hälsa AnnMari.

    Kram
    Olga

    SvaraRadera
  3. Vad mysigt du har det vännen i The big apple:-). Ta hand om dig ordentligt. Jag hänger med här på bloggen och ser vad Ni hittar på för kul.... Hälsa HM också från mig och Whippet-töserna:-)
    Kramis Marie

    SvaraRadera